logo
FA 6/2023 informacje i komentarze

Aneta Zawadzka

Tańcz, śpiewaj, poznawaj

Tańcz, śpiewaj, poznawaj 1

Grupa Tańca Współczesnego PL

Nie samą nauką student żyje. Do pełnego rozwoju potrzebuje także chwili oddechu. Doskonałym sposobem, by poczuć, jak wiele korzyści może przynieść podjęcie różnego rodzaju aktywności, jest wejście w obszary zaliczające się do świata kultury. Na Politechnice Lubelskiej wachlarz możliwości w tym zakresie jest szeroko rozpostarty. Można tańczyć lub śpiewać albo łączyć obie te pasje. Wszystko dzięki bogatej ofercie interesujących zajęć. Kto lubi brzmienia folklorystyczne może dołączyć do Zespołu Pieśni i Tańca. Dla osób zainteresowanych świadomością ciała pozostaje uczestnictwo w Grupie Tańca Współczesnego. Amatorzy rytmów latynoamerykańskich świetnie odnajdą się w Formacji Tańca Towarzyskiego GAMZA, a obdarzeni talentem wokalnym doskonale sprawdzą się w Akademickim Chórze. Niezależnie od dokonanego wyboru uczestników czeka życiowa przygoda wspominana po latach z czułością i sentymentem. Wspólnym mianownikiem łączącym wszystkie rodzaje działalności jest bowiem tworzenie specyficznej atmosfery, w której każdy może poczuć się częścią większej wspólnoty. Bezcenną wartość stanowią międzyludzkie więzi rodzące się przy okazji spędzania ze sobą dużej ilości czasu. Jak potrafią być mocne, świadczą nie tylko wieloletnie przyjaźnie, ale także liczne związki małżeńskie. Za sprawą samej tylko GAMZY siedemdziesiąt par powiedziało sobie sakramentalne „tak”. Uczestnictwo w zajęciach wymaga od wszystkich ogromnego wkładu pracy, wytrwałości, cierpliwości i tolerancji. Bez tego trudno podtrzymać motywację niezbędną do podejmowania nieustannego wysiłku, potrzebnego w trakcie prób do spektakli. Nagrodę stanowi nie tylko uznanie publiczności i zdobyte trofea, ale także nabyte w trakcie lat zajęć unikatowe kompetencje przydatne potem w życiu prywatnym i zawodowym. Umiejętność współdziałania, zdolność do precyzyjnego wytyczania osiągalnych celów, efektywność w negocjowaniu warunków współpracy i poszukiwanie kompromisowych rozwiązań, to jedne z kluczowych sprawności, których opanowanie zwiększa szansę na osiągnięcie prawdziwego sukcesu.

Tańcz, śpiewaj, poznawaj 2

Zespół Pieśni i Tańca PL

Z dbałości o ochronę dziedzictwa narodowego i chęć popularyzacji wśród młodzieży piękna i bogactwa polskich tradycji wyrósł Zespół Pieśni i Tańca Politechniki Lubelskiej. Istniejący od 1991 do 2002 roku, początkowo jako Akademicki Zespół Tańca Ludowego „Krajka”, został reaktywowany dwa lata później i od tamtej pory działa pod obecną nazwą. Jest członkiem Polskiej Sekcji Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej IOV, a na swoim koncie posiada liczne nagrody i wyróżnienia. Pochwalić się może m.in. Grand Prix otrzymanym w Wojewódzkim Konkursie Artystycznym „7 Talent” oraz III miejscem wywalczonym na XV Ogólnopolskim Konkursie Tańców Polskich „O Pierścień Księżnej Izabeli” w Puławach w kategorii Karo Mazurowe. Odznaczony Medalem Unii Lubelskiej i uhonorowany medalem 700-lecia Lublina. Pary zespołowe wielokrotnie zdobywały laury na Ogólnopolskich Turniejach i Konkursach Tańców Polskich. Swoje zamiłowanie do ludowości pokazują na scenie, tworząc niepowtarzalne widowiska złożone z muzyki, tańca, śpiewu i barwnych strojów. W bogatym repertuarze zespołu znajdziemy przyśpiewki z różnych regionów, polskie kolędy i pastorałki, pieśni ludowe i patriotyczne, a także piosenki i tańce Starej Warszawy i Lwowa. W ciągu dziewiętnastu lat działalności przez zespół przewinęło się ponad dwustu tancerzy, którzy dali więcej niż trzysta koncertów i wzięli udział w przeszło osiemnastu festiwalach folklorystycznych poza granicami naszego kraju. Za choreografię odpowiada Hanna Aleksandrowicz, a kierownictwo kapeli tworzą Mikołaj Naum i Iwona Adamek. Taniec zainspirował cztery osoby z zespołu do ukończenia profesjonalnych kursów Instruktorów Tańca Ludowego. To daje nadzieję, że polska tradycja nie zostanie zapomniana, a kolejne pokolenia będą ją z równie dobrym skutkiem kultywować.

Tańcz, śpiewaj, poznawaj 3

Formacja Tańca Towarzyskiego PL GAMZA

Chociaż powstała 1 kwietnia, nie można powiedzieć, że działalność Formacji Tańca Towarzyskiego Politechniki Lubelskiej GAMZA to żart. Na czele najstarszej grupy artystycznej utworzonej w 1970 roku przez studentów ówczesnej Wyższej Szkoły Inżynierskiej stoi obecnie Piotr Mochol. Kierownik artystyczny, instruktor tańca i choreograf związany jest z zespołem od ponad trzydziestu lat. GAMZA zaprasza zainteresowanych walcem angielskim, tangiem, rumbą, użytkowym discofoxem czy rock’n’rollem i chciałby wziąć udział w autorskich widowiskach, w których można odnaleźć atmosferę musicalu i rewii. Pełne dynamizmu i spektakularnych układów tanecznych Super Heroes, Mamma Mia!, Zacznij od Bacha czy Chicago zawsze wywołują wśród publiczności ogromne emocje. Od wielu lat tancerze włączają się w akcje mające na celu wsparcie najbardziej potrzebujących. Kulminację tych działań stanowi organizowany cyklicznie Charytatywny Koncert Noworoczno-Karnawałowy, z którego całkowity dochód przeznaczony jest na potrzeby dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka w Lublinie. Dodatkowo, na początku 2014 roku zrodził się pomysł tanecznej integracji osób z różnymi dysfunkcjami i włączenia ich do wspólnego widowiska Akademia Pana Piotra. Ten projekt non-profit, którego premiera miała miejsce na Placu Zamkowym w Lublinie podczas VI edycji obchodów Światowego Dnia Autyzmu, udowodnił, że taniec nie tylko uczy, bawi i wychowuje, ale przede wszystkim ma niezwykłą moc terapeutyczną.

Prawdziwość tej tezy potwierdza działalność Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Funkcjonująca od 1977 roku, powstała z istniejącego studenckiego zespołu nowatorskich form tanecznych. Jej niezwykłość polega na umiejętności stworzenia uczestnikom zajęć przestrzeni, w której mogą podjąć świadomą pracę nad własnym ciałem, odkrywając możliwości tkwiące w sferze ruchowej oraz psychice. Swoje unikatowe choreografie prezentowała na licznych festiwalach tańca współczesnego i teatralnych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Opiekunem artystycznym, pedagogiem i choreografem jest obecnie Anna Żak, która zrealizowała dla grupy wiele autorskich spektakli. W jej kolekcji znajdziemy m.in., continue, opium związane z twórczością Jeana Cocteau, czy stadium.etap I i Homo-Go! – stadium.etap II inspirowane dorobkiem artystycznym Magdaleny Abakanowicz oraz wiele innych etiud i projektów, jak chociażby miejsca, chwile, zaaranżowanych w nieoczywistych miejskich, pozateatralnych przestrzeniach, co udowadnia, że każdy z punktów na mapie, czy to będzie dworzec kolejowy, czy wąska uliczka, może stać się sceną albo terenem prób i eksperymentów. Tym, co wyróżnia choreografie, jest oparcie na naturalnym ruchu, który pozwala na swobodne wyrażenie ekspresji granej postaci i umożliwia indywidualną kreację, zgodnie z umiejętnościami tancerza. Musi się on odznaczać samodyscypliną, kondycją fizyczną oraz nieustającą potrzebą eksplorowania świata w poszukiwaniu nowych idei. Twórcze podejście do tańca zaowocowało przedstawieniami tancerek, które zespołowo wykreowały spektakl Swing City. Choreografie dla grupy powstawały także we współpracy z Compagnie Sosana Marcelino z Francji. Mowa tu o Hydrogen Bond oraz Notre–Dame de Paris/Extra, Chorus Polska. Ten ostatni spektakl powstał w ramach projektu „Art.Transition” i był prezentowany z okazji obchodów dwudziestopięciolecia partnerstwa miast Lublin – Nancy. Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej jest także inicjatorem i współorganizatorem Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca. W ich trakcie prezentowane są spektakle z całego świata, prowadzone są warsztaty taneczne i seminaria z udziałem wykładowców polskich i zagranicznych.

Tańcz, śpiewaj, poznawaj 4

Akademicki Chór PL

Dyrygentką i kierowniczką artystyczną działającego od 48 lat Akademickiego Chóru Politechniki Lubelskiej jest od 1987 roku prof. dr hab. Elżbieta Krzemińska. W repertuarze zespołu znajdziemy utwory sakralne, jazzowe, pieśni ludowe różnych kultur oraz dzieła oratoryjne. Chór nagrał cztery płyty kompaktowe, ma na swoim koncie wiele nagród przywiezionych z renomowanych festiwali w kraju i za granicą, jak chociażby z hiszpańskiego Cant Coral, szwedzkiego Oskarshamn, niemieckiego Eurotreff czy nie tak dawno z XXX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze. Może także poszczycić się Złotym Dyplomem i Nagrodą Specjalną dla Dyrygenta otrzymanymi w Grado we Włoszech czy Złotym Pasmem i Nagrodą Specjalną dla Dyrygenta zdobytymi w Bratysławie. Współpraca z orkiestrami Filharmonii Lubelskiej, Bałtyckiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej i Toruńską Orkiestrą Kameralną zaowocowała wykonaniami takich dzieł, jak: Stabat Mater G. Rossiniego, IX Symfonia L. van Beethovena, Gloria A. Vivaldiego, Te Deum M.A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza Nelsońska J. Haydna, Wachet auf i Weinachtsoratorium J.S. Bacha, Carmina Burana C. Orffa, II i VIII Symfonia G. Mahlera, Msza Koronacyjna i Requiem W.A. Mozarta, Messa di Gloria G. Pucciniego, Requiem G. Faurégo, Exodus, Angelus i Missa pro pace W. Kilara, Mesjasz i Dixit Dominus J.F. Haendla, opera Nabucco G. Verdiego. Ostatnio chór uczestniczył w wykonaniu utworu Piotra Bańki skomponowanego specjalnie z okazji 70. urodzin Politechniki Lubelskiej na potrzeby widowiska multimedialnego ukazującego sztuczną inteligencję Hello, World. Tytuł przedstawienia mistrzowsko łączącego brzmienia komputerowe z partiami wokalno-instrumentalnymi nawiązuje do nazwy najbardziej prymitywnego programu komputerowego na świecie, którego jedynym zadaniem było wyświetlanie tego napisu. W warstwie tekstowej mamy tu do czynienia z kodem źródłowym odzwierciedlającym maszynowe uczenie się sztucznej inteligencji stworzonym przez programistów Politechniki Lubelskiej. Spektakl został zaprezentowany podczas gali z okazji 70-lecia Politechniki Lubelskiej.

Aneta Zawadzka

Wróć