logo
FA 11/2020 informacje i komentarze

UW najsilniejszą marką, FA w czołówce

Uniwersytet Warszawski to najsilniejsza marka w mediach spośród wszystkich uczelni – wynika z najnowszego raportu „Top Marka”. Medialność 500 brandów z 50 branż analizowano na podstawie 2 mln tekstów prasowych, 15 mln internetowych i 80 mln postów w mediach społecznościowych opublikowanych od lipca 2019 do czerwca 2020 r. Nie brano pod uwagę materiałów reklamowych ani promocyjnych. Jedną ze składowych oceny był wskaźnik impact, za pomocą którego określana jest liczba odbiorców danego przekazu. Impact bazuje zarówno na podstawowych danych o zasięgu (nakład w przypadku prasy, liczba unikalnych użytkowników portali internetowych i obserwujących w mediach społecznościowych), jak i na informacjach o zwyczajach czytelniczych pozwalających ocenić realne dotarcie konkretnej publikacji do odbiorcy. Premiuje obecność w mediach o dobrym zasięgu. Ponadto uwzględniono wskaźnik sentymentu, który wyliczono na podstawie oceny opublikowanych treści pod kątem ich wydźwięku – pozytywnie nacechowane wzmianki wpływają dodatnio, a negatywne obniżają ostateczny wynik. Iloczyn impactu i indeksu sentymentu pokazuje siłę marki.

Tytuł i statuetkę Top Marka 2020 w gronie uczelni zdobył Uniwersytet Warszawski, którego impact określono na poziomie 602 585 888, a indeks sentymentu na 2,79. W badanym okresie informacje o UW pojawiły się w 184 283 publikacjach. Siła marki wyniosła 1 679 496. „Wyprzedził konkurencję przede wszystkim pod względem liczby wzmianek, co z pewnością miało związek z Noblem dla jego absolwentki i akcją »UW gratuluje Oldze Tokarczuk«” – czytamy w podsumowaniu, którego autorzy podkreślili, że Top Marka to przede wszystkim docenienie wagi pracy działu PR i komunikacji. W omawianym okresie za segment komunikacji na UW odpowiadał zespół Anny Korzekwy-Józefowicz w składzie: Katarzyna Łukaszewska, Katarzyna Jäger, Karolina Zylak, Olga Laska, Daiwa Maksimowicz i Justyna Weber.

O UW pisano m.in. w kontekście opracowanej przez naukowców z Wydziału Chemii substancji 5 tys. razy skuteczniejszej od znanych leków przeciwbólowych. Głośno było też o trójwymiarowym modelu Drogi Mlecznej stworzonym przez badaczy uczestniczących w projekcie OGLE. Dziennikarze odnotowali także wulgarną wypowiedź jednego z profesorów, który na Twitterze odniósł się do uczestnika kontrmanifestacji wobec parady równości w Płocku. Najwięcej publikacji o UW pojawiło się w czerwcu tego roku, gdy w rankingu QS World University Ranking uczelnia awansowała o 28 pozycji na 321. miejsce, kierunki z obszaru nauk ścisłych trafiły do pierwszej setki prestiżowego Shanghai Global Ranking of Academic Subjects, a na skutek ulewy uszkodzona została infrastruktura informatyczna uniwersytetu.

W czołówce rankingu najsilniejszych uczelnianych marek znalazły się także: Uniwersytet Jagielloński (pisano m.in. o inicjatywie uczelnianych psychologów „Listy do kwarantanny”), Szkoła Główna Handlowa (wg ELA absolwenci tej uczelni osiągają najlepsze zarobki), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (po raz pierwszy w historii rektorem została kobieta – prof. Bogumiła Kaniewska) i Politechnika Warszawska (wyciek bazy danych osobowych ok. 5,3 tys. studentów ze strony Ośrodka Kształcenia na Odległość).

Pod względem procentowego udziału dominują publikacje w social media. W sumie na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy YouTube pojawiło się ponad 730 tys. materiałów o uczelniach, z czego najwięcej, bo ponad 640 tys., na FB. Dla porównania, w pięciu tytułach prasowych najczęściej piszących o nauce i szkolnictwie wyższym było ich nieco ponad… 4 tys. Na 5. miejscu z 722 informacjami znalazł się miesięcznik „Forum Akademickie”. Wyprzedziły nas tylko gazety codzienne, w których częstotliwość ukazywania się informacji o nauce i szkolnictwie jest siłą rzeczy większa niż w przypadku miesięcznika.

Media drukowane, w których najczęściej pisano o szkolnictwie wyższym

Zestawienie „Top Marka” co roku przygotowują Magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Mariusz Karwowski

Wróć