logo
FA 11/2020 informacje i komentarze

Lotnictwo w Politechnice Poznańskiej

Studenci i instruktorzy

Pytają mnie nieraz, co jest potrzebne, by w uczelni zainicjować nowy kierunek studiów związany z lotnictwem. Nie chcę odpowiadać jak Napoleon pytany o szczególne potrzeby, by prowadzić wojnę. Prawda jest gorzka: bez realnej perspektywy pozyskiwania środków, ale też pełnej determinacji i życzliwości napotykanych partnerów, szanse na końcowe powodzenie są bardzo ograniczone.

W naszym przypadku determinację wzmacniał zawsze fakt, że to właśnie tutaj, w Poznaniu, Powstańcy Wielkopolscy 6 stycznia 1919 na lotnisku Ławica i w hangarach zdobyli ok. 300 sprawnych samolotów. Są tacy, którzy uważają, że był to największy łup wojenny zdobyty w historii Polski. Te tradycje stanowiły silną motywację. Zresztą, w tym samym czasie datuje się początek Politechniki Poznańskiej oraz początek Aeroklubu Poznańskiego. Rozmowa o lotnictwie najczęściej zdominowana jest tym, co jest tylko czubkiem góry lodowej, mianowicie szkoleniem pilotów. A przecież zdajemy sobie sprawę, że aby jeden mógł się wznieść bezpiecznie w powietrze, znacznie liczniejsza grupa musi być zatrudniona na ziemi. Od ich pracy zależy bezpieczeństwo tych, którzy latają.

Cessna 182

Szczęśliwie się złożyło, że pozyskaliśmy w roku 2008 jeden z pierwszych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na rozwój oferty dydaktycznej uczelni. W ten sposób motywacja i determinacja spotkały się z możliwościami finansowymi. Postanowiliśmy zainwestować w specjalności okołolotnicze. Silniki samolotowe – ta specjalność jest moim zdaniem kwintesencją prawdziwego inżynierstwa. Wszystko, co jest trudne i wymagające w mechanice konstrukcji, spotyka się na jednym polu – budowy i eksploatacji silników. Drugą jest transport lotniczy. Znaleźliśmy wspaniałych partnerów, doświadczonych projektantów silników, w szczególności kolegów z Wojskowej Akademii Technicznej, którzy przez kilka lat trwania projektu uczyli naszych studentów, a przy okazji przygotowywali naszych pracowników do sprostania w przyszłości temu zadaniu. Powoli zbliżaliśmy się do podjęcia decyzji o uruchomieniu pilotażu. Najważniejszym partnerem, dysponującym doświadczeniem, uprawnionym do prowadzenia szkoleń, był i jest do dzisiaj Aeroklub Poznański. Od lat prowadził szkolenia młodzieży akademickiej w Akademickim Klubie Lotniczym. Utworzenie Centrum Kształcenia Lotniczego w Politechnice zajęło kilka lat. Musieliśmy dysponować kadrą, spełnić dziesiątki formalności, przedstawić zintegrowane programy szkolenia i w końcu uzyskać aprobatę Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W całej tej procedurze doświadczyliśmy niezwykłej, przyjacielskiej pomocy ze strony doświadczonych kolegów z Politechniki Rzeszowskiej, która ma już wieloletnie doświadczenie w szkoleniu lotniczym.

Kolejną fundamentalną cechą lotnictwa jest dbałość o bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych. Powołaliśmy więc również specjalność dotyczącą tego problemu.

Dziś kierunek lotnictwo w Politechnice Poznańskiej oferuje cztery specjalności: transport lotniczy, bezpieczeństwo lotów, silniki lotnicze i pilotaż statków powietrznych. Mamy przygotowaną kadrę naukowców i instruktorów, laboratoria, a także dwa symulatory lotów. Posiadamy certyfikaty ULCu dla politechnicznego Centrum Kształcenia Lotniczego oraz certyfikat dla kształcenia mechaników lotniczych PART 147 dla specjalności silnikowej. Dysponujemy własnymi statkami powietrznymi do szkolenia (Zlin 242, Cessna 182 i samolot akrobacyjny Extra 330LX), choć przy tak dużej liczbie szkolonych – 10-12 nowych studentów rocznie – musimy wspierać się sprzętem użyczanym przez kooperujące z nami firmy lotnicze. Szkolenie pilotażu trwa trzy sezony, a na końcu absolwenci, po zdaniu egzaminów przed ULC, uzyskują zawodową licencję pilota. Dysponujemy też wspaniałym lotniskiem w Kąkolewie (nabyliśmy 10 ha działki), które jest w szczególności bezpieczne dla szkolących się pilotów (betonowy pas startowy o długości 2300 m), ale również stanowi niezwykły potencjał do rozwoju innych innowacyjnych dziedzin chętnie wdrażanych w lotnictwie. Realizujemy już tam kilka projektów badawczych – „Lotnisko przyszłości” finansowane przez Urząd Marszałkowski.

W symulatorze ALSIM

Wdzięczni naszym poprzednikom, Wielkopolskim Powstańcom, na stulecie zwycięskiego Powstania zbudowaliśmy tzw. Wielkopolską Eskadrę Niepodległości (trzy latające repliki samolotów Fokker VII D, również zdobytych na Ławicy). To te samoloty brały czynny i skuteczny udział w wojnie 1920 roku.

W historii rozwoju techniki zawsze wszystko co nowatorskie, zmieniające jakość myślenia o stosowaniu po raz pierwszy rozwiązań technicznych wyrastało z lotnictwa czy kosmonautyki. Mimo spodziewanych trudności w podjęciu tego dzieła i ciągłej gotowości do pokonywania kolejnych przeszkód czujemy, że rozwijane dzieło powoli procentuje nowymi możliwościami. Dziś jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych rezultatów, ale nie spoczywamy na laurach, bo wiemy, że zadań przed nami jeszcze moc. Między innymi w najbliższym czasie planujemy otwarcie nowych kierunków studiów o charakterze praktycznym (studia dualne) dotyczących nadzoru bezpieczeństwo lotów.

Tomasz Łodygowski, fotografie Politechnika Poznańska

Wróć