Aneta Zawadzka
Kształcenie ustawiczne opisać można jako rozłożone w czasie życiowe continuum polegające na ciągłym pogłębianiu wiedzy oraz rozwijaniu nabytych wcześniej umiejętności. W praktyce oznacza to po prostu nieustające podnoszenie kwalifikacji, zarówno tych ogólnych, jak i zawodowych. Z obserwacji rynku pracy wynika, że zapotrzebowanie pracodawców na konkretne kompetencje posiadane przez pracowników podlega ciągłej zmianie, co wskazuje na konieczność dostosowania się do obowiązujących w danym momencie okoliczności. W tym kontekście niezwykle istotne stają się umiejętności przekwalifikowywania oraz korekty posiadanych zasobów. Drogą do osiągnięcia sukcesu jest wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej.
Z gotową ofertą różnego rodzaju zajęć wychodzi Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, o czym szczegółowo informują „Wiadomości Uniwersyteckie” (nr 7/2022). Na łamach pisma znaleźć można informacje na temat szerokiego wyboru i korzyści płynących z podjęcia studiów II stopnia. Głosem młodych naukowców przybliżone zostają perspektyw i benefity wynikające ze zdobywania wiedzy w trzech istniejących szkołach doktorskich UMCS, jest też miejsce na prezentację rozbudowanej propozycji studiów podyplomowych. Jak się dowiadujemy, z tych ostatnich skorzystało w ciągu minionej dekady ponad 10 tys. absolwentów, a ich zaletą jest bez wątpienia wysoka specjalizacja oraz praktyczna przydatność. Bez kształcenia ustawicznego, które jest niezwykłą szansą dla pracowników, jak pisze prof. dr hab. Ryszard Naskręcki, trudno będzie przystosować się do stale ewoluującego rynku pracy. Okazuje się, że Polska ma w tym obszarze wiele do zrobienia, albowiem obecnie posiadamy dwu-, trzykrotnie niższy wskaźnik osób dorosłych w kształceniu ustawicznym niż większość krajów Unii Europejskiej i pięciokrotnie niższy niż Szwajcaria. Istniejący stan rzeczy może wynikać z hołdowania twierdzeniu, że „zdobyte w młodości wykształcenie formalne powinno wystarczyć na całe życie zawodowe”.
Do grona liczącego się na arenie międzynarodowej partnerstwa, jakim jest European Marketing and Management Association (EUMMAS), przystąpiła Politechnika Rzeszowska. Uczelnia ze stolicy Podkarpacia zaproszona została do tego zacnego gremium przez gruzińską uczelnię partnerską w programie Erasmus+ Business and Technology University. Negocjacje w sprawie przystąpienia do EUMMAS, a także podpisanie umowy partnerskiej uczestnictwa koordynowane były przez Dział Współpracy Międzynarodowej Politechniki Rzeszowskiej. Członkowstwo w konsorcjum akademickim, zrzeszającym obecnie ponad 20 uniwersytetów oraz szkół biznesu, pozwala rzeszowskiej uczelni stale rozwijać jakże istotną płaszczyznę działalności, jaką jest z pewnością umiędzynarodowienie, zarówno obszaru badawczego, jak i dydaktycznego. EUMMAS ułatwia bowiem nawiązywanie relacji i kontaktów między naukowcami z różnych krajów, umożliwiając organizowanie konferencji międzynarodowych i spotkań dyskusyjnych, w trakcie których każdy z partnerów ma szansę podzielić się swoją wiedzą i praktyką. Skutkiem podejmowanych działań jest zarówno zwiększenie poziomu badań, jak i realne wsparcie udzielane młodym naukowcom, czy wreszcie wzmacnianie mobilności studentów i wykładowców.
O tym, jaką rolę pełni i jakie korzyści może przynieść rzeszowskiej uczelni podjęta niedawno inicjatywa, informuje „Gazeta Politechniki” (nr 1-3/2022).
Uruchomienie dwóch nowych pracowni laboratoryjnych w Instytucie Politechnicznym, modernizacja Domu Studenckiego, a także opracowanie projektu adaptacji pomieszczeń na pracownie Wodolecznictwa i Odnowy Biologicznej – takie przedsięwzięcia realizowane były i są przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. J. A. Komeńskiego w Lesznie. Efekty ich wdrażania można już obserwować w praktyce. Oto bowiem wyposażenie Laboratorium Elektrotechniki i Elektroniki w sześć nowych stanowisk pozwoliło na poszerzenie i uzupełnienie możliwości ćwiczeniowych w zakresie wykonywania pomiarów wielkości elektrycznych, a dodatkowo dało studentom możliwość pracy z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury, która w znaczący sposób poprawiła jakość prowadzonych zajęć, zarówno pod względem merytorycznym, jak i bezpieczeństwa użytkowania. Z kolei doposażenie Laboratorium Mechatroniki w skaner 3D służący do ćwiczeń z obszaru inżynierii odwrotnej, a także w profilometr wykorzystywany do badania stanu powierzchni w połączeniu z utworzeniem stanowiska do programowania i analizy z zakresu robotyzacji, w znaczący sposób udoskonaliło i uzupełniło zakres prac laboratoryjnych. Dało także możliwość praktycznego wykorzystania przez studentów wiedzy, którą przyswoili sobie w ramach zajęć teoretycznych i, co ważne, sprawiło, że łatwiejsze stało się samodzielne formułowanie wniosków z prowadzonych badań, znalazły one bowiem potwierdzenie w przeprowadzonych w nowoczesnych warunkach doświadczeniach.
Wszystkie zrealizowane projekty pozwalają, jak pisze „Leszczyński Notatnik Akademicki” (nr 74/2022), znacząco podnieść jakość oferty edukacyjnej.
Aneta Zawadzka