logo
FA 10/2020 Życie akademickie

materiał partnera

Świat online drugim domem, ale czy bezpiecznym?

Świat online drugim domem, ale czy bezpiecznym? 1

Nikt już nie ma wątpliwości, że większość z nas, chcąc nie chcąc, zdecydowaną część naszego codziennego życia przeniosła do sieci. Praca? Zdalna. Zakupy i usługi bankowe? Online. Edukacja? Również. Dziś to, że żyjemy w sieci, jest faktem. A czy jesteśmy w niej bezpieczni? Z tym już bywa różnie.

Podczas wiosnennego lockdownu Polacy spośród najpopularniejszych usług elektronicznych, zdecydowanie najczęściej wykorzystywali bankowość (79%). Ponadto 87% Polaków, dokonując operacji bankowych, czuło się bezpiecznie. Niestety wciąż ponad 70% klientów banków nie poczuwa się do odpowiedzialności za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci – to część wniosków z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2020”, opublikowanych przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) i Związek Banków Polskich (ZBP). Podczas pierwszego okresu pandemii Polacy w formie elektronicznej najczęściej korzystali z bankowości i możliwości załatwienia spraw urzędowych (79%), zakupów odzieży (32%) oraz porad i konsultacji medycznych (26%).

Tylko 28% użytkowników czuje się współodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo transakcji finansowych dokonywanych w sieci, a przecież o roli cyberbezpieczeństwa w pracy czy życiu prywatnym nikogo nie trzeba przekonywać. Korzystamy z naszych środków finansowych, danych osobowych, dokumentów czy wizerunku. Aż 67% badanych Polaków przyznało, że stosuje te same hasła do logowania do różnych kont, z czego 16% deklaruje, że robi to często. Wciąż istotny odsetek osób nie zmienia haseł do bankowości internetowej lub mobilnej – odpowiednio 39% i 36% badanych. Nieco optymistyczniej rysuje się kwestia samego tworzenia haseł dostępowych – ponad połowa Polaków (57%) deklaruje, że stosuje długie i skomplikowane ciągi literowo-liczbowe, ale z drugiej strony 10% respondentów stwierdziło, że nie stosuje żadnych metod ochrony haseł. Z kolei najbardziej popularnym sposobem zabezpieczenia telefonu, zdaniem 45% pytanych, jest kod PIN. Jednocześnie, 13% Polaków w żaden sposób nie zabezpiecza dostępu do zawartości smartfona.

Czas wzmożonej aktywności w sieci i korzystania z kanałów zdalnych utwierdził większość Polaków w konieczności rozwijania wiedzy w zakresie kompetencji cyfrowych i cyberbezpieczeństwa – takiego zdania jest 57% badanych. Niestety odsetek osób o odmiennym zdaniu jest też dość wysoki i wynosi 31%. Jak zatem w dzisiejszych czasach dbać zarówno o ciągły rozwój i zdobywanie nowych umiejętności, jak i cyberbezpieczeństwo?

Bądźmy na bieżąco z nowościami w dziedzinie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Wyjdzie nam to na dobre! A jeśli chcemy sprawdzić aktualną wiedzę? Już niedługo na platformie NAVOICA dostępny będzie certyfikowany kurs online „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”, przygotowany przez Warszawski Instytut Bankowości specjalnie dla wszystkich członków społeczności akademickiej.

Więcej informacji już wkrótce!

Materiał powstał w ramach Projektu „Aktywny Student” Warszawskiego Instytutu Bankowości w ramach zadania zleconego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

Świat online drugim domem, ale czy bezpiecznym? 2

Niezależnie od tego, z jakich narzędzi online czy aplikacji korzystamy, pamiętajmy o kilku zasadach:

Zainstalujmy oprogramowanie antywirusowe na komputerze i smartfonie.

Zaktualizujmy system operacyjny i aplikacje.

Nie zapisujmy haseł na kartkach czy w telefonie.

Nie korzystajmy z tych samych haseł w różnych miejscach i nie udostępniajmy ich innym.

Nie klikajmy w podejrzane linki i nie dokonujmy płatności, jeśli coś nas zaniepokoiło.

Wróć