materiał partnera
Podczas wiosnennego lockdownu Polacy spośród najpopularniejszych usług elektronicznych, zdecydowanie najczęściej wykorzystywali bankowość (79%). Ponadto 87% Polaków, dokonując operacji bankowych, czuło się bezpiecznie. Niestety wciąż ponad 70% klientów banków nie poczuwa się do odpowiedzialności za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci – to część wniosków z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2020”, opublikowanych przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) i Związek Banków Polskich (ZBP). Podczas pierwszego okresu pandemii Polacy w formie elektronicznej najczęściej korzystali z bankowości i możliwości załatwienia spraw urzędowych (79%), zakupów odzieży (32%) oraz porad i konsultacji medycznych (26%).
Tylko 28% użytkowników czuje się współodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo transakcji finansowych dokonywanych w sieci, a przecież o roli cyberbezpieczeństwa w pracy czy życiu prywatnym nikogo nie trzeba przekonywać. Korzystamy z naszych środków finansowych, danych osobowych, dokumentów czy wizerunku. Aż 67% badanych Polaków przyznało, że stosuje te same hasła do logowania do różnych kont, z czego 16% deklaruje, że robi to często. Wciąż istotny odsetek osób nie zmienia haseł do bankowości internetowej lub mobilnej – odpowiednio 39% i 36% badanych. Nieco optymistyczniej rysuje się kwestia samego tworzenia haseł dostępowych – ponad połowa Polaków (57%) deklaruje, że stosuje długie i skomplikowane ciągi literowo-liczbowe, ale z drugiej strony 10% respondentów stwierdziło, że nie stosuje żadnych metod ochrony haseł. Z kolei najbardziej popularnym sposobem zabezpieczenia telefonu, zdaniem 45% pytanych, jest kod PIN. Jednocześnie, 13% Polaków w żaden sposób nie zabezpiecza dostępu do zawartości smartfona.
Czas wzmożonej aktywności w sieci i korzystania z kanałów zdalnych utwierdził większość Polaków w konieczności rozwijania wiedzy w zakresie kompetencji cyfrowych i cyberbezpieczeństwa – takiego zdania jest 57% badanych. Niestety odsetek osób o odmiennym zdaniu jest też dość wysoki i wynosi 31%. Jak zatem w dzisiejszych czasach dbać zarówno o ciągły rozwój i zdobywanie nowych umiejętności, jak i cyberbezpieczeństwo?
Bądźmy na bieżąco z nowościami w dziedzinie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Wyjdzie nam to na dobre! A jeśli chcemy sprawdzić aktualną wiedzę? Już niedługo na platformie NAVOICA dostępny będzie certyfikowany kurs online „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”, przygotowany przez Warszawski Instytut Bankowości specjalnie dla wszystkich członków społeczności akademickiej.
Więcej informacji już wkrótce!
Materiał powstał w ramach Projektu „Aktywny Student” Warszawskiego Instytutu Bankowości w ramach zadania zleconego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.
Zainstalujmy oprogramowanie antywirusowe na komputerze i smartfonie.
Zaktualizujmy system operacyjny i aplikacje.
Nie zapisujmy haseł na kartkach czy w telefonie.
Nie korzystajmy z tych samych haseł w różnych miejscach i nie udostępniajmy ich innym.
Nie klikajmy w podejrzane linki i nie dokonujmy płatności, jeśli coś nas zaniepokoiło.